5 RETAIL TRENDER ATT HÅLLA KOLL PÅ 2019

09 januari 2019
Retail Merchandising är - och kommer att fortsätta att vara - en av de största drivkrafterna för att öka försäljning och fånga kundintresse i detaljhandeln. Hur din butik omfamnar visual merchandising påverkar allt från varumärkesuppfattning till kundupplevelse, därför är det viktigt att hålla dina initiativ uppdaterade och relevanta.
En del av arbetet med det kräver att du håller koll på trenderna inom retail i världen. Du behöver veta hur konsumentens smak utvecklas och hur andra återförsäljare reagerar och svarar på utvecklingen så att du kan förfina och genomföra en vinnande strategi.
För att hjälpa dig att göra det har vi sammanställt en sammanslagning av de bästa trenderna inom retail merchandising att hålla koll på detta år.

MER UPPLEVELSE-CENTRERAD MERCHANSISING

Riktigt bra visual merchandising handlar inte bara om skyltar och hur produkten är stylad. Det handlar också om den upplevelse som de hjälper till att skapa. Under 2019 förväntar vi oss att fler kommer att rulla ut merchandising-initiativ med upplevelser i fokus. Förhoppningsvis ska de involvera flera sinnen och uppmuntra till sociala handlingar.

En viktig anledning till detta är differentiering. Att sticka ut och ständigt förnya upplevelsen i butiken. Detta säger Michael Decker som är marknadschef för marknadsstrategi hos Medallion Retail.

Michael hänvisar till återförsäljare och varumärken som L'Occitane och Timberland, som har funnit framgång genom att ständigt leverera nya butiksupplevelser. Enligt honom är dessa företag engagerade i ett nytänk inom merchandising som "ständigt förändras och överraskar sina kunder."

L'Occitane lanserade till exempel en flaggskeppsbutik med "Ett område med gula cyklar framför en Provence-bakgrund så att kunder kunde ta snygga Instagram-bilder. Dessa bilder presenterades sedan på ett livevideo."

Samtidigt har Timberland nu en pop-up butik som - ganska bokstavligen - är fullt av liv. Ett 1100 kvm stort utrymme täckt med björkträd, hängande växter och mossa. Besökare kan även delta i "väderupplevelser" som inkluderar ett digitalt regnrum.

Enligt Michael vill alla människor – från Gen Z till Baby Boomers – fly verkligheten till spännande och nya upplevelser.

”Att åka ut och handla” – att faktiskt sätta sig i bilen och köra till butikerna i jakt på både materiella skatter och ovärderliga minnen med vänner, är en rolig och unik upplevelse som många saknar att ta del av. Det är resan och upplevelserna som spelar roll för engagerade och lojala kunder. De som lyckas leverera dessa unika, sociala upplevelserna kommer att vinna kundernas förtroende – plus alla deras vänner!

 

HÅLL UTKIK EFTER SHOP-IN-SHOPS

De senaste åren har många butiker och varumärken börjat bekanta sig med “shop-in-shop” koncept. Dessutom ser vi en markant ökning på det.

Ett exempel är Amerikanska Nordstrom med “Pop-In@Nordstrom”. De är shopping event med specifika teman som ofta inkluderar samarbeten mellan olika varumärken.

Target erbjuder liknande shop-in-shop upplevelser. Vintern 2018 utförde de ”Wondershop”, ett avskilt område i butikerna fylld med dekorationer, presenttips och andra produkter med koppling till julen.

Vad är poängen med shop-in-shops egentligen?

Till att börja med är det är utmärkt tillfälle för varumärken att visa upp sina produkter utan att de göms undan i ett hav av andra produkter – vilket ofta händer i stora varuhus som Nordstrom.

I andra fall (tänk Target) blir det enklare för kunderna att handla med shop-in-shop konceptet. När produkterna är grupperade och samlade med relaterade varor blir det enklare för kunderna att hitta det de letar efter. Vilket i sin tur leder till ökad försäljning.

Det är ett vettigt koncept som gynnar många, butiker och varumärken likaså, och därför tror vi att vi kommer att se mer shop-in-shops inom de kommande månaderna.

 

EN STARK ÖKNING AV INFORMATIONSRIK BUTIKSKOMMUNIKATION

Vi kommer förmodligen alltid att se REA skyltar i butikerna, men 2019 kan vi förvänta oss att återförsäljare och butiker använder med informationsrika skyltar. De kommer att bli mer kreativa och använda skyltar till att driva engagemang och interaktioner istället för att bara fånga uppmärksamhet.

Ett exempel är Amazon. I några av sina fysiska butiker använder detaljhandelsjätten smarta skyltar för att göra produktrekommendationer.

Och här har vi en från Kohl. Här ger de inspiration och exempel till sina kunder om hur de kan bära vissa plagg och accessoarer.

 

CALLS TO ACTION KOMMER ATT VARA MYCKET MER TYDLIGA

"År 2019 bör detaljhandlare se bortom de traditionella förväntningarna på merchandising och börja med att införa nya sätt att engagera kunder genom merchandising och exponering", säger Nicole Leinbach Reyhle, grundare av Retail Minded.

Enligt Nicole är ett sätt att göra detta genom att skapa exponeringar och displayer med tydliga ”calls-to-action” som visar och vägleder kunderna till en handling.

"Ett exempel på en call-to-action display kan vara så enkel som en inramad skylt med en vara där det står "Välj mig" eller "Prova mig", säger hon. "Detta kostar inte mycket men är tillräckligt effektivt för att utlösa kundens känslor och handlingar, två viktiga variabler när man försöker stärka försäljningen."

 

LESS IS MORE

Det är högst sannolikt att vi kommer att märka av hur varumärken och butiker bakar in ”less is more” i sina strategier i år.

“I vår värld där vi är digitalt sammankopplade, bombarderas vi varje dag av reklam, sociala medier och ett kontinuerligt flöde av information” säger Carlos Castelán, Managing Director av The Navio Group.

”Vare sig genom skräppost eller den fem sekunders långa trailern innan musikvideon – vi får i princip aldrig ledigt från reklam. Detta har lett till att allt fler varumärken blir enklare i sina tillvägagångssätt.”

 

Enligt Carlos kan vi minska "den kognitiva belastning som kunden behöver för att fatta ett beslut”, genom att ta bort onödiga element. Det här tillvägagångssättet är smittande och allt fler hakar på.

Som ett exempel tar han upp Nordstroms herrbutik i New York. "Trots att det är en stor butik i Manhattan, NYC, har de ett begränsat men högt kurerat antal objekt för att ge stil utan en överväldigande mängd alternativ."

Carlos hänvisar också till PillPack, ett företag som Amazon nyligen köpt. PillPack är ett ”komplett apotek som ger en bättre och enklare upplevelse för personer som tar flera olika läkemedel.”

I båda fallen ser vi hur dessa företag förenklar deras produkter och kundupplevelser för att bli göra det mer attraktivt för kunderna.

Nyfiken på mer? Slå oss en signal på  0300440070  för att höra mer om vilka produkter som kan lyfta er visual merchandising!