Gör butiken en bättre "tyst säljare"

18 september 2018
Har du tänkt på att din butik, display eller exponering är som en tyst säljare? Att ha en exponering som inte konverterar till köp är som att anställa någon som inte gör sitt jobb. Så din förmåga att skapa effektfulla displayer är faktiskt avgörande.
Här kommer 10 tips från detaljhandeln som hjälper dig att skapa bättre exponeringar:
1. Glöm inte prissättningen. Om en kund misslyckas med att se priset på en produkt kan de mycket väl utgå från att den ligger utanför deras prisklass. Att tvinga dem att be om hjälp eller pris, tar "impulsen" ur impulsköp!
2. Använd belysning för att framhäva och betona produkter. Accentbelysning skapar visuellt intresse för shoppare och hjälper till att sticka ut utvalda varor.
3. Ändra om displayerna i högtrafikerade områden varje vecka. Dina kunder vill ha en anledning att återvända till din butik, och genom att visa upp nya och spännande produkter upplever de att ni alltid erbjuder det bästa.
4. Ta hänsyn till färgerna. Starka färger fångar ögat. Men om du märker att din butiksgranne har ett fönster fullt med rött, orange och starka färger, är det bättre att tona ner det med en mörkare palett för att skapa en stark kontrast.
Att använda en subtil bakgrund kan hjälpa till att hålla din kunds uppmärksamhet på de produkter du vill sälja. Det finns anledning att många återförsäljare väljer solid färgade bakgrunder (i synnerhet vit eller svart): Dina produkter syns allra bäst då
5. Håll meddelandet enkelt. Använd "blinkprovet" för att säkerställa att kunderna snabbt kan förstå erbjudandet. Vi människor har en koncentrationsförmåga som ligger runt 8 sekunder, så avled inte med för mycket ord och långa meningar.
6. Butiksskyltning kan slussa kunder i rätt riktning, ge information eller visa kampanjer. Smarta visuella signaler guidar din kund genom din butik strategiskt och ger dem den information de behöver när de behöver det. Tänk på skyltar som en effektiv informationskälla när ditt säljteam är upptagen med andra kunder.
7. Gruppera relaterade produkter tillsammans på ett enhetligt sätt. Leta efter produkter som naturligt passar ihop och komplimenterar huvudprodukten.
8. Gör varor lätta att se och att köpa. Placera nyckelprodukterna mellan midje- och ögonnivå att din kunder inte behöver överanstränga sig för att se eller få tag på dem.
9. Använd regeln om tre när du skapar exponeringar. Det är mer sannolikt att fånga en kunds uppärksamhet när deras hjärna triggas av obalans. Detta kan tillämpas på alla udda nummer.
10. Inkludera ett objekt eller en produkt i din display som gör att kunden stannar och måste titta två gånger. Ta med någonting som nästan känns felplacerat eller en produkt som inte hör hemma i den avdelningen.

Källor: Shopify, 6 Visual Merchandising Tricks to Increase Your Sales Per Square Foot, Ten Ways to Improve Retail Store Displays. Bilder: Pinterest.