Visual Merchandising 101

02 juli 2018
Visual Merchandising är stort och omfattar mer än bara styling av fönster och skyltdockor. Här har vi pratat med fyra erfarna visual merchandisers som sammanlagt har över 49 års erfarenhet med några av Sveriges ledande varumärken.
Läs vidare för användbara tips, tricks och inspiration - oavsett om du är ny inom yrket eller arbetar med annat inom retail.

Ord till en nybörjare inom visual merchandising

Organisera och planera

Var organiserad och ha en plan! Det går inte alltid att följa den till punkt och pricka, men utan den går du vilse när det blir mycket att stå i. Det kan gälla allt från att planera placering och vad som ska göras först, till att testa olika exponeringar och se vad som fungerar bäst.

Noggrannhet

Var noggrann - In retail it’s all about the details.

Stryk kläder och nåla, rikta lampor, spackla hål, stöka inte ner för mycket och håll det snyggt under arbetets gång.

Flexibilitet

Var flexibel – snabba puckar inom retail är vanligt. Ändringar kan komma att ske mitt i en kampanj, ibland till och med samma dag som en kampanj färdigställs.

Samtidigt måste du vara villig att släppa vissa tankar när man märker att det inte kommer att fungera och man kör fast. Ta inte vatten över huvudet. Var prestigelös och våga be om hjälp och stöttning.

Lev ut din kreativitet!

Om du arbetar i ett koncept företag är det bra att lära dig företagets exponeringsmanual och arbeta efter den – den kommer att hjälpa dig med grundstenarna inom visual. När man sedan kan konceptet är det okej att göra utsvängningar.

Men främst av allt – lev ut din kreativitet! Lista ut vart du hittar den. Det hjälper när man kör fast och behöver hjälp på traven.

"Varje gång man får en kreativkick är det fantastiskt!"

 

Glöm inte bemötandet

Glöm aldrig att bemöta kunden på ett hjälpsamt och trevligt sätt. Även om du inte arbetar som säljare så vet inte kunden det. Du representerar det företag som du gör uppdraget för.

 

Att inreda ett skyltfönster eller en display

Som vi nämnde ovan så är planering och noggrannhet A och O. När man ska börja inreda ett skyltfönster eller samanställ en display finns det vissa steg som man alltid tar. Tydliga direktiv med både text och bilder och ett ordentligt förarbete underlättar även om du leder ett team och har kollegor som ska genomföra det du arbetar fram.

Sätt en plan med punkter, och helst även en skiss. Se det som en grundtanke med placering av dockor, skyltmaterial och rekvisita. Detta hjälper att hålla fokus. Det underlättar även om någon annan behöver hoppa in, t.ex. om du blir sjuk eller behöver lite extra stöd.

Välj ut en temat - till exempel trend eller färg som ska visas. Välj sedan ut vilka plagg eller varor som ska exponeras.

Se till att fönstret eller underlaget är helt och rent. Ta bort gamla krokar och rekvisita. Spackla och måla över hål. 

Försök sedan att bygga upp en spännande dynamik med vägginredning så att väggen får tempoväxlingar.

 

Skillnaden mellan skyltfönster och exponering i butik

Skillnaden mellan att skylta i fönster och butik är att fönstret skall på 3 sekunder fånga kunden att vilja gå in i butiken. Det är viktigt att fönstret är noggrant utfört. Jag brukar säga att kunden inte ser det som man har gjort rätt men den ser det som blir fel.

"Ett vanligt nybörjar misstag är att man vill för mycket och lätt dekorerar bort det som butiken verkligen säljer. Håll alltid fokus på produkten."

Exponeringen i butik däremot är mer ett pusslande. Till skillnad mot fönster är det svårare att hålla sig till planen då man kanske har överlager av vissa produkter eller så är kanske kampanjvaran slut.

Om man skall ha dekormaterial i butiken är det en utmaning. Det bästa är ofta att samla ihop dekoren i grupper och placera ut för att få effekt så att man inte sprider ut materialet.

Vilka är de bästa inspirationskällorna?

Inspiration finns överallt, det gäller bara att fånga den, kapsla in den och förvandla den till en kreativ skapelse. Titta runt i butiker, besök skrothandlare, mässor och museum. Du vill hitta ideér som sticker ut från mängden och fångar uppmärksamhet. Pinterest och Instagram är bra till allt från styling på dockor till skyltfönster. 

 

hjälpmedeln som proffsen inte kan vara utan

Det finns vissa hjälpmedel som man inte kan vara utan som Visual Merchandiser. Sådant man använder om och om, vid varje fönsterdisplay och exponering. Pålitliga verktyg som skapar bra resultat, varje gång. Här listar vi ut dom:

  1. En häst vid omläggning
  2. Blomspruta med diskmedelsblandning och skrapa vid uppsättning av fönstertext med platta
  3. Krokar och lister vid upphängning av skyltmaterial
  4. Jetsnabbar! Och andra riktigt bra takkrokar.
  5. Dator och skrivare
  6. Stark fiskelina
  7. Bra dubbelhäftande tejp

Slutliga tips

Hemligheten bakom en uppseendeväckande display är balansen men samtidigt det där som sticker ut. En snygg kombo mellan produkter, dekormaterial och tryckmaterial t.e.x en vepa brukar bli bäst.

Ett tips är att INTE använda lös sand i ett skyltfönster och sedan ställa en docka med glasfot där på! (Kras!!)