En guide som gör din butik ännu bättre

25 juni 2018

1: Skapa en snällare butik

Vi hör det överallt och det kan nästan kännas lite tjatigt - en grönare värld, klimatkompensering, plastbanta. Men hur kan detta implementeras i våra butiker? På riktigt alltså.
 
Först och främst måste man ta och titta på det man förbrukar mycket av - i det här fallet i kategorin med display- och exponeringshjälpmedel. Kan du byta ut några av de produkterna till mer hållbara alternativ?
 
Genom att satsa på produkter som har längre livslängd och högre kvalitet kan du använda dem om och om igen för flera kampanjer och exponeringar.
 
Här kommer några hållbara alternativ:
 

Metallkrokar

Krokar i metall är starka hjälpmedel som håller länge. Dessutom är de mångsidiga och kan användas till allt från kuponger, produkter, skyltar och butiksmaterial.
S-krokar, C-krokar, dubbelhakar och päronkrokar passar bra till skyltar och kuponger. Metallspjut finns det flera varianter av och kan monteras i slatwal, pegboard och mycket annat.
 

Produkter av biomassa

Den biomassa Eclipse använder är framställd på ca 40% vedfibrer och använder rester av träd vid pappersframställning. Samtidigt om det är ett miljövänligare alternativ så ger det också dig starka produkter av hög kvalitet.

Vad kan tillverkas i biomassa? Just nu finns expokrokar och displayspjut - alltså hjälpmedel för upphängning av t.ex. kuponger, häften och produkter.

Bra fästämnen

Det är vanligt att fästa skyltar runt om i butiken med tejp och lim. Visst, det kan kännas enklaste men det är inte alltid det bästa alternativet. Det ser inte speciellt snyggt eller prydligt ut. Och det lämnar ofta kladdiga rester på väggar och butiksinredning - som måste tas bort med starka rengöringsmedel.

Ett snällare alternativ är att antingen använda fristående skylthållare som man kan flytta runt eller miracle stick. Miracle stick är små, genomskinliga "sticks" som är avtagbara - alltså lossnar från underlag utan att lämna kladdiga rester. Fördelen med dessa är att du kan använda dem ett par gånger om - ta ner skylten och fäst på nytt.

2: Gör det enhetligt

Butiksskyltning och inredning ska vara enkelt så att kunder har lätt att navigera sig och göra köpbeslut. Även om många olika komponenter behövs för att visa upp butikskommunikation kan majoriteten ända vara samma.
 
Ett bra exempel är att använda plakatramar - antingen neutrala eller i en färg som koordinerar med din butik. De lämpar sig speciellt bra för skyltning eftersom de kan monteras på så många olika ställen:
 
I kyl- och frysavdelningen med magnetfäste, på fot och teleskopsstång vid displayställ, på bord eller disk med små hållare, ut i gången med magnetarm...alternativen är oändliga.
 
Med andra ord så täcker de nästan hela butiksskyltningen eftersom de finns i flera olika storlekar och kan monteras överallt. Att använda samma ram genom butiken skapar enhetlighet och framhäver era budskap till kunden.
 

3: Kicka igång döda zoner

Effektivisera butiksytan! Titta på hela butiksytan uppifrån - ur fågelperspektiv. Vad händer i hörnet långt där borta? Eller vid gaveln på en lång gång till höger? Hitta zoner och produkter i din butik som behöver ett lyft, för nu ska de främjas!
 
Först måste du attrahera kunderna till zoner som annars kanske inte får så mycket trafik. Bra och tydlig skyltning spelar roll här, likaså ett attraktivt produktutbud eller erbjudande. Analysera högtraffikerade zoner och locka kunder ända därifrån.
 
Locka kunder med hjälp av slagskraftig skyltning som är strategiskt placerade och uppmärksamma dem med t.ex. blinkande led lampor.
 
Du kan också hålla en demo eller provsmakning just där för att locka dit kunder och erbjud dem ett produktsortiment som kanske inte annars får så mycket uppmärksamhet.