Experten delar med sig: Bästa tips för skyltning i butik

07 februari 2018
Vad är det som gör en bra skylt? ”Skyltar med bilder ger bäst effekt”, säger Espen Terland på XXL som centraliserat skyltarbetet för sportkedjans 57 nordiska butiker. Samtidigt  måste det vara mer än bara bilder som avgör. Vi tar reda på vad experterna säger.

Åtta av tio köpbeslut tas först i butiken. Två av tio kunder har en kom ihåg-lapp. Med tydlig och säljande skyltning kan försäljningen fördubblas. Då gäller det att det finns en tydlig och säljande skylt som hjälper konsumenten att ta beslutet.

Erik Modig, ekonomie doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, tycker att skyltar har två huvudsakliga uppgifter.

”För det första handlar det om att hjälpa kunderna att orientera sig i butiken. Här beror vikten av skyltar på butikens komplexitet, förändring av sortiment samt hur vana kunderna är av butiken. Är det en butik som besöks ofta, som en matvarubutik, lär sig oftast kunderna orientera utan skyltar. Men om det är butiker som man besöker mer sällan eller kommer en första gång till blir skyltar viktigare.”

Den andra uppgiften är att påverka kundernas köpbeslut inne i butiken.

Så, vad är det som gör en bra skylt?
Strategiskt placering

En strategiskt och välplacerad skylt är väcker 3 gånger mer uppmärksamet än en som hänger lite halvskymd över en hylla. För att en skylt ska få maximal uppmärksamet måste den synas ordentligt och i relation till produkten den framhäver.

Erik menar att man ska tänka kreativt. ”En stor skylt drar automatisk till sig uppmärksamhet, framförallt om den placeras på olika ställen eller på nya, kreativa sätt. Då kan man påverka försäljning för de varorna.”

Varor som är placerade en bit från marken eller i höga korgar kan med fördel ha skyltar under sig. Detta skapar höjd och ”bygger upp” displayen. Produkter som ligger på rad i hyllor behöver ibland lite spotlight för att säljas bättre. Då kan man hänga skyltar ut från hyllan in i gången med produktegenskaper, unika fördelar, kampanjpriser och bilder – allt för att dra uppmärksamhet till en viss sektion i hyllan.

Genomtänkt copy

”För skyltar bade inomhus och utomhus måste du noga tänka igenom vad det är du vill åstadkomma” säger Leigh Segall, CMO för InnerWorkings Inc, ett framgångsrikt företag från Chicago som arbetar med många stora varumärken världen över.

”Bestäm vad det är du vill åstadkomma. Marknadsför du en kortvarig kampanj eller ska skylten representera varumärket långsiktigt? Testar ni en ny lansering med provsmakningar och give-aways eller ska det skapa en upplevelse som kommer att driva ett köpbeslut? Genom att tänka igenom målen noggrant säkerställer du att välja rätt format, material och metoder som ger vinst, varaktig effekt, hållbarhet och effektivitet ”.

Utseendet på texten spelar också roll. Många gör misstaget med för liten text som inte syns ordentligt. Se till att använda en kontrasterande bakgrund med en font och fontstorlek som är lätt att tyda.

Rätt montering

Snyggt uppsatta skyltar kan städa upp hela butikens overall image. Alldeles för ofta glömmer vi bort hur viktiga skyltar är för att påverka kundernas köpbeslut och tejpar slarvigt din en prisuppgift i all hast. Men hur tänker kunden? Bryr sig den här butiken om mig? Jag kan inte ens läsa skylten…Det måste vara en av deras sämre produkter…

Lika viktigt som varuplacering och tilltalande displayer är också skyltmontering.

5 produkter som hjälper dig med effektiv skyltmontering

  1. En riktigt smidig lösning för dig som vill snabbt vill sätta upp en skylt. Miracle Stick är en patenterad produkt från USA som älskas av 1000 tals visual merchandisers världen över. Den är nästan helt osynlig, enkel att använda – som tejp, fast lämnar inga kladdiga rester och kan lätt flyttas runt.

  2. Om du har skyltar som ofta byts ut eller vill ha en nätt hållare är en självhäftande list perfekt. Den är genomskinlig och håller skyltar i ett stadigt grepp, samtidigt som det ar busenkelt att byta ut innehållet. Kan användas till allt från stora affischer och kampanjbilder till menyer och reklamblad. Se filmen när den används här.

  3. För att hänga skyltar ut från hyllan och in i gången som vi nämnde ovan är en gångskyltshållare det som behövs. Med ett magnetfäste är det bara att sätta dit den under hyllan eller på pallställ. Skylthållaren passar bra till både stora och små skyltar och är lätt att använda med två små öglor. Men den finns även andra varianter – med supergrip eller fena.

  4. Om du behöver mångsidighet är plakatramar definitivt ett bra val. De kan användas till både kortvariga kampanjer och permanenta skyltar och finns i flera olika storlekar. Eftersom de har ram och plastficka så skyddas innehållet från smuts och slitage och håller skyltar i fint skick. Det finns en hel uppsjö av hållare för plakatramar, så oavsett om du vill montera på en trådkorg eller i frysdisken finns det garanterat ett alternativ. Se hela sortimentet här.

  5. En lite mer sofistikerad alternativ är plexiställ. Personligen tycker jag de passar bättre lika bra ute i dagligvaruhandeln som i mindre butiker – de visas bara upp på olika sätt. De är tillverkade av slitstark akryl och speglar lite lyxighet. Även dessa är väldigt flexibla för att de kan flyttas runt och det är superlätt att byta ut innehållet. Med T-ställ och V-ställ kan man visa skyltar på två sidor medans den här har hela 6 sidor för exponering.

Mia Guest - Eclipse Display

Källor: Market | Staples | Shopify


du kanske också är intresserad av…

  • Den stora guiden om hyllkantslister 12 dec

    Den stora guiden om hyllkantslister

    Det finns en hel djungel med etikettlister där ute. Dessutom har de ofta olika namn; hyllkantslister, datalister, etikettlister, hyllkantsetikettlister osv osv....

    Läs mer
  • De Hetaste Butikstrenderna 2018 20 sep

    De Hetaste Butikstrenderna 2018

    Handeln över internet växer sig allt starkare, men samtidigt gillar konsumenterna fortfarande att handla i butiker. Men för att konkurrera med den växande...

    Läs mer