De Hetaste Butikstrenderna 2018

20 september 2017

Handeln över internet växer sig allt starkare, men samtidigt gillar konsumenterna fortfarande att handla i butiker. Men för att konkurrera med den växande e-handeln gäller det att hänga med i utvecklingen.

Här har vi listat sju punkter som ger dig övertaget 2018:

EKOLOGISKT OCH MILJÖVÄNLIGT

Dagens konsument blir mer och mer miljömedveten och allt fler butiker och kedjor har förstått vikten av ett genomtänkt miljöarbete. Stora kedjor satsar på gröna butiker med solenergi och pantbara plastkassar. Många främjar även nordiska produkter och närproducerad mat.

Självklart ligger vi långt fram i den här utvecklingen och erbjuder bland annat spjut av biomassa samt datalister och shelf takers i APET-plast.

APET är livsmedelsgodkänd (FDA) och har goda miljöegenskaper, till skillnad från PVC som är skadligt för miljön både vid tillverkning och återvinning.

KUPONGER

Visste du att hela 6 av 10 kupongköp sker på impuls? De är alltså inte planerade innan butiksbesöket. Dessutom väljer var fjärde konsument att byta varumärke tack vare kupongen.

För maximal effekt ska du placera kupongerna i direkt anslutning till produkten. Använd gärna multikuponger eftersom de är effektivast. Välj en färg som sticker ut och skapar kontrast eller ännu hellre, en blinkande display för mesta möjliga uppmärksamhet.

Var även noga med budskapet. Konsumenten föredrar ord som ”gratis”, ”3 för 2” och ”på köpet”, framför till exempel ”25 % rabatt”

TEKNOLOGI

E-handeln växer sig allt starkare, men undersökningar visar att konsumenterna fortfarande gillar att handla i fysiska butiker.

Därför satsar många varumärken på att få ihop hela sin brand image – de fysiska butikerna ska alltså hänga ihop med online-upplevelsen så att kunden upplever det som ett samlat varumärke. Här kan vi hjälpa dig med en uppsjö av upphängningar av skyltar, hjälpmedel för din visual merchandiser och den perfekta in-store displayen.

SAMBANDSEXPONERING

Sambandsexponering handlar om att placera varor som kompletterar varandra tillsammans. Det här skapar sammanhang, inspiration och köplust.

Och eftersom dagens konsument blir allt mer medvetna om vad den ska köpa, underlättar sambandsexponering för konsumenten samtidigt som det skapar en mer unik och personlig upplevelse.

Volymstationer med samma varor inom räckhåll är därför ett bra komplement för att öka din försäljning.

PERSONLIGA UPPLEVELSER

Dagens konsument är beredd att betala mer när den får en bättre shoppingsupplevelse. Tänk på att upplevelsen sträcker sig långt utanför din butik.

När konsumenten känner att den får en service utöver det förväntade, personliga erbjudanden eller anpassade kampanjer ökar både de direkta köpen och lojaliteten.

Eftersom allt mer blir digitalt, förväntar sig allt fler även en mer personlig behandling och upplevelse. Ett bra sätt att skapa detta är att skicka hem kampanjer eller kuponger med en väl genomtänkt design.

På Eclipse Display har vi de små detaljerna, som till exempel kulkedjor i mässing och dolda magnetlösningar, som lyfter dina trycksaker till nästa nivå

UNDVIK DÖDA BUTIKZONER

Att effektivisera sin butiksyta blir allt viktigare. En viktig punkt är att främja produkter och zoner i butiken som behöver ett lyft.

Här kan vi hjälpa dig med att skapa uppmärksammade kampanjer och attrahera kunder med hjälp av vippor, distanser, roterande displayställ, skyltningshjälpmedel och mycket mer.

MER PERSONLIGT OCH UNIKT

När konkurrensen växer, från både vanliga butiker och webbshoppar, gäller det att sticka ut från mängden för att attrahera kunden.

Allt fler varumärken har förstått vikten av detta och satsar på att bygga in personlighet och unikitet i sina butiker. På Eclipse Display kan vi hjälpa dig med unikt utformade lösningar i bland annat akryl.

Kontakta oss idag för att se vilka spännande möjligheter finns för att lyfta din butik och dina kampanjer!